MUSICAL 2.0

De muzikale weg van De Marathon

Op zondagavond 19 maart 2017 beleefde De Marathon haar première in het Nieuwe Luxor Theater te Rotterdam. De genodigden paradeerden in hun trainingspakken en wielrenoutfits over de paarse loper, wat al een vermakelijk schouwspel op zich vormde. In de pauze werden blikjes bier, flesjes Aquarius en verse smoothies uitgereikt. Figuranten waren sportend te zien op loopbanden in de wielrenpakjes uit de show, ontworpen door Joris van Veldhoven.

De muziek van De Marathon is geschreven door Thomas Acda. Hij is niet de eerste Nederlandse popmuzikant die zich waagt aan de Nederlandse musical. John Ewbank schreef bijvoorbeeld de muziek voor Sky, Jan-Bart Meijers en Ilse Delange voor De Tweeling en oud collega Paul de Munnik voor Amandla! Mandela. Het gebruik van Nederpop in de Nederlandse musical is een interessante ontwikkeling. Hoe is dat bij De Marathon ontstaan?
 
‘Doe jij voor De Marathon wat Elton John deed voor Aida’
Regisseur Job Gosschalk sprak in een interview met Els Quaegebeur over de totstandkoming van de muzikale samenwerking tussen De Marathon en Thomas Acda. De eerste musical waar Job aan meewerkte, was de Nederlandse versie van Aida in 2001. Als casting director vloog hij ervoor naar de Verenigde Staten, waar hij te maken kreeg met Paul Bogaev: een Amerikaanse musicalregisseur, arrangeur en componist met een Emmy en een Grammy op zijn naam. “In Nederland is Bogaev onbekend bij het grote publiek, maar hij is onder meer de arrangeur van Bette Midler en Barbra Streisand. Ik wil maar zeggen: hij weet wel iets van muziek. Die Paul vertelde me destijds dat hij van Elton John een bandje kreeg met twaalf liedjes en de boodschap: Alsjeblieft, dit is de muziek van Aida. Vervolgens maakte hij daar een fantastisch georkestreerde, spetterende show van. Dat ben ik nooit vergeten. Toen ik het idee kreeg voor deze musical zei ik tegen Thomas Acda: Doe jij nou voor De Marathon wat Elton John deed voor Aida. Zo zijn we begonnen.”
 
Van dromen naar werkelijkheid
Voordat het schrijven van de songs begon, hebben Gosschalk en Acda samen verzonnen waar de liedjes over moesten gaan. “Je kunt ze inzetten tijdens de meest emotionele en grappige momenten van een voorstelling, maar je kunt ook net iets inventiever zijn.” Een voorbeeld van zo’n innovatiever moment, waarin de muziek gebruikt wordt om het verhaal verder te vertellen, is 'Het Sponsorlied'. “Daarin gaan de mannen van de garage op zoek naar een sponsor voor de marathon. Het herbergt niet per se een emotie, maar het is wel erg musical met een klein toneelstukje erin”.
 
Het resultaat
De release van het album De Marathon, geheel ingezongen door Thomas Acda, bleef niet onopgemerkt bij de kranten. “De liedjes van De Marathon klinken energiek, fris en aangenaam licht. Geen galmende refreinen of dreunende metaforen waar Acda eerder vaak voor viel, maar geestige en prettig aardse teksten, ondersteund door fraai gedoseerde countryachtige orkestratie” (AD). Aan Het Parool vertelde Acda eerder deze maand over de release. Hij benadrukte hierin dat hij niet solo gaat. ‘Het zijn allemaal nummers op aanvraag.’ Dat wil niet zeggen dat er niets van Acda’s persoonlijkheid terug is te vinden: liedjesschrijver Randy Newman (bekend van Disneys’ Toy Story) en zijn overleden moeder spelen een rol in het ontwikkelingsproces van de nummers. Hij is niet van plan met deze muziek te gaan touren.
 
De Marathon is een nieuwe Nederlandse musicalbewerking van de gelijknamige film en is de komende maanden te zien in enkele theaters door het land. De productie is een samenwerking tussen SENF Theaterpartners, Kemna Theaterproducties en het Nieuwe Luxor Theater. Ben je benieuwd naar de recensies of naar de muziek van De Marathon? Wij hebben de belangrijkste links op een rijtje gezet.
 
NRC (****): “Thomas Acda heeft daaraan dertien welluidende liedjes toegevoegd – soms funky, soms fluisterzacht – in een idioom dat volmaakt in dit verhaal met deze personages past.”
 
Het Parool (****): “Dat typische Acda-geluid blijft en als je niet van zijn muziek houd, met een melodielijn die aan het eind van de zin vaak omlaag gaat, is het lastig.”
 
Trouw (geen sterren): “Bij vlagen klinkt een vleugje Acda en de Munnik, maar vaker spreken de liedteksten vrij letterlijk uit wat mensen voelen of denken.”
 
Metro (****): “Mooie liedjes, sterke teksten. ‘Je lichaam is een tempel, het ligt alleen even in puin.’”
 
Volkskrant (****): “Het titellied De Marathon leunt bij Acda sterk op Bad, Bad Leroy Brown van Jim Croce, maar in de musical wordt het in een klassiek Grieks jasje gestoken. Het titellied is een van de vele vrolijke vondsten van deze musical, die ook ver buiten Rotterdam gezien moet worden.”
 
Dablad van het Noorden (*****): “Zijn liedjes zijn geen weggooiers. Integraal verwerkt in de show, neem je diverse mee op weg naar de garderobe op de tonen van een prima stel begeleiders.”
 
Telegraaf (*****): “Hun sound sluit mooi aan bij het ongepolijste taalgebruik van de heren. De Marathon haalt de finish glansrijk.”
 
Spotify: De Marathon - Thomas Acda (album)

Heeft u De Marathon bezocht, of gaat u hem binnenkort bezoeken? Laat ons weten wat u denkt of vindt!