SPITS - Musical 2.0: Dan rochel je toch even?

Dennis Piek, een nog maar 21-jarige student theaterwetenschappen, heeft het nieuwste boek over musicals uitgebracht. Maar dan wel eentje dat Musical 2.0 heet en over een nieuwe generatie en innovatie gaat.

Mooi vormgegeven, mooie foto’s. Daarmee scoort Dennis Piek bij het doorbladeren van Musical 2.0 meteen punten. De cover en kop vallen bij Sp!ts direct op, want de recensie van Soldaat van Oranje zag er drie jaar geleden precies hetzelfde uit. Het blijkt geen toeval. Dat stuk zette Piek aan het denken. „Toen ik 17 jaar was wilde ik al een boek maken. Godzijdank zeiden mensen toen: ga een leuke hobby zoeken. Later zag ik Ramses, Soldaat van Oranje en Hij Gelooft in Mij en hoorde ik het woord vernieuwend vaak vallen. Met die kop in Sp!ts dacht ik: als de media nu ook al begint. Toen had ik het idee voor mijn boek.”
 
Piek, die nu vier jaar recensies voor musical.nl schrijft, ging dus voor 2.0. Bij de boekpresentatie in Ron Gastrobar in Amsterdam, waar hij de meeste interviews deed: „Voor mij betekent dat vernieuwing, innovatie en ruimte voor een nieuwe generatie.” Bij diezelfde drukbezochte presentatie werd door de musicalsterren Cindy Bell, Vajèn van den Bosch en Tessa Sunniva van Tol een heuse boektitelsong ten gehore gebracht. Da’s wel 2.0 natuurlijk.
 
In Musical 2.0 krijg je een leuke blik in het musicalleven van de relatief jonge garde. Zo nemen Tommie Christiaan, William Spaaij en Anouk Maas geen blad voor de mond. De leukste rake quote komt van Kim-Lian van der Meij: „Je hebt veel hysterische types rondlopen in de musicalwereld. Die kunnen zich bijvoorbeeld heel erg druk maken om hun stem. Rochel gewoon even en maak je niet druk zeg.” Twee gevestigde namen kijken in het boek naar de nieuwe generatie, Simone Kleinsma en Stanley Burleson. „Als ik in de pauze door de gang loop is het opvallend stil”, zegt laatstgenoemde. „Iedereen is in de kleedkamer met zijn telefoon bezig.”
 
Schrijver Piek heeft alle grote theaterproducenten aan het woord gekregen over nieuwe manier van musicals maken en in de markt zetten. Het is knap dat hij daarbij Mark Vijn, die door The Producers failliet ging, aan het praten heeft gekregen. Musical 2.0 is daarmee een leuke verzameling interviews geworden. Een afknapper is echter het slothoofdstuk. Dat is een interview met Ron Blaauw van de eerder genoemde Gastrobar, die uitgebreid mag vertellen dat de klant koning is. Maar ja, dat zal wel Schrijven 2.0 zijn.