Matteo van der Grijn: "De eerste keer dat ik werd uitgenodigd te auditeren, ben ik niet gegaan"

Het is honderd jaar geleden dat verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema werd geboren. Om zijn honderdste geboortedag te vieren gingen alle achttien acteurs die de rol van Erik hebben gespeeld op de foto. Voor het boek Musical 2.0 - Een nieuwe generatie sprak auteur Dennis Piek uitgebreid met Matteo van der Grijn, oftewel de allereerste. Onderstaand interview is een ingekorte versie van het hele interview met Matteo van der Grijn uit het boek.

Zonder enige musicalervaring de hoofdrol bemachtigen in de grootste, duurste en meest succesvolle productie van het moment. Het klinkt als een groot risico, maar Matteo van der Grijn bleek een schot in de roos. Het had echter niet veel gescheeld of Nederland had Matteo nooit in de rol van Erik Hazelhoff Roelfzema gezien.
 
“De eerste keer dat ik werd gebeld om auditie te komen doen voor Soldaat van Oranje - De Musical, ben ik niet gegaan. Ik had nog nooit musical gedaan en had geen flauw idee wat ze hier dan van wilden maken. Er waren verder nog geen details bekend over de opzet en ook niet wie het stuk zou regisseren. Daarnaast had ik in die periode al iets gepland met mijn eigen theatergezelschap, dat ik met anderen ben gestart na het afstuderen van de toneelschool. Maanden later werd ik opnieuw gebeld met de vraag of ik nou écht geen auditie wilde komen doen, want ze hadden 'hem’ nog steeds niet gevonden. “Wie?”, vroeg ik. “Ja, de hoofdrol.” Toen hebben ze me ook verteld dat Theu Boermans de musical zou gaan regisseren en ik kreeg details over het decor en de grootse aanpak. Dit zou wel eens iets waanzinnigs kunnen worden. Of helemaal niet natuurlijk, maar dat weet je dan nog niet. In ieder geval, het triggerde me enorm en ik ben auditie gaan doen. Er waren nog twee andere jongens en nog diezelfde middag kreeg ik te horen dat ik de rol had. Eigenlijk heel absurd!

'Sodemieter op allemaal, ik kan het niet!'
In het begin was ik ontzettend zenuwachtig. Je bent dan net aangenomen en dan speelt de angst op. Kan ik dit wel? Ik had wel theater gedaan, maar nooit musical. Op de toneelschool hadden mensen me wel eens verteld dat ik muzikaal was en redelijk kon zingen, maar daar had ik verder nooit wat mee gedaan. Op dat moment heb je mensen nodig die je over die angst heen praten. Ik weet nog dat muzikaal leider Björn Dobbelaere tijdens de repetities in Amsterdam tegen mij zei dat het allemaal wel goed zou komen. Dat gebeurde nadat ik op een gegeven moment kwaad was weggelopen. “Die hoogtes haal ik toch helemaal niet! Sodemieter op allemaal, ik kan het niet!”, schreeuwde ik. Björn heeft me toen weten te overtuigen dat ik het wél kon en dat ik makkelijk zou halen als ik maar heel graag zou willen. En inderdaad, je stem ontwikkelt zich door training. Mijn stem is nu ook veel beter dan toen ik met Soldaat begon. Dat is nou eenmaal zo en onzekerheden horen daarbij. Onzekerheden kunnen je zelfs helpen als het juist de bedoeling is dat je je kwetsbaar opstelt. Als je te hard bent en denkt dat je het allemaal wel kunt, bereik je nooit die kwetsbare kant.
            Net zo’n gevaar sluipt erin als je al tig voorstellingen gespeeld hebt. Dan moet je uitkijken dat je niet gemakkelijk gaat spelen. Regelmatig kwam Theu Boermans dan ook even langs om de boel op scherp te zetten. Dan gooide hij een scène even helemaal om. Gewoon om de stoelpoten weer onder iedereen vandaan te schoppen. Even terug naar de basis, nadenken waar de scène over gaat en er weer helemaal fris tegenaan gaan. Zoiets is altijd goed voor de voorstelling.

Musical Award
Mijn hoofdrol in Soldaat van Oranje leverde zelfs nog een nominatie op voor de John Kraaijkamp Musical Awards. Jon van Eerd won hem toen, maar dat was zo’n bizarre avond. Ik was daar samen met Theu Boermans, Edwin de Vries en Tijn Docter, die ook genomineerd waren. Evenals Bernhard Hammer, Gerhard Fischer en Jeroen ten Brinke. We zaten op rij 1 en moesten de hele avond vriendelijk lachen. Die kant van het vak, dat opgeblazen leuk doen, daar hou ik niet zo van. Natuurlijk is een prijs hartstikke leuk, maar je kunt het ook leuker maken dan het is. Dat hoeft van mij niet.
            Soldaat heeft nooit iets gedaan aan het creëren van een nieuwe ster. Dat zie je alleen al aan het affiche, dat is zo nuchter als maar kan. Het is ook niet mijn doel om beroemd te worden. Niet dat ik het tegen wil gaan hoor, maar het is niet wat mij drijft. Ik wil mooie rollen spelen en als dat bekendheid geeft is dat prima, maar dat komt dan voort uit iets waar ik achter sta en wat ik leuk vind. Ik zal nooit om maar meer bekendheid te krijgen in allerlei blaadjes gaan staan. Daar gaat het niet over, het gaat om het uitoefenen van mijn vak en dat zo goed mogelijk doen.
 
Lees het hele interview met Matteo in het boek Musical 2.0 - Een nieuwe generatie. In het boek staan onder meer uitgebreide interviews met Simone Kleinsma, Anouk Maas, Vajèn van den Bosch, Stanley Burleson, Albert Verlinde, William Spaaij en vele anderen. Meer lezen? Bestel het boek direct via deze link op Bol.com.