MUSICAL 2.0

Interview | Jeske van de Staak

Jeske van de Staak studeerde in 2012 cum laude af aan het Fontys Conservatorium Tilburg. Ze was te zien in de M-Lab producties Ja Zanna Nee Zanna, Grand Hotel en RENT. Voor deze laatste productie werd ze zelfs genomineerd voor een Musical Award in de categorie beste vrouwelijke bijrol in een kleine musical. De waardering voor Jeske is op YouTube misschien wel minstens zo groot, waar ze samen met Desi van Doeveren video’s maakt voor Coca Cola op het kanaal CokeFrisChicks. Met meer dan 40.000 abonnees en meer dan 5,5 miljoen videoweergaven is Jeske hotter dan ooit.

Nominatie Musical Award
“De publieksreacties op RENT waren lovend. Iedereen wilde op een gegeven moment naar de voorstelling toe. Het is maar goed dat de voorstelling in reprise ging, zodat al die mensen die nog geen kaartje hadden kunnen bemachtigen, tóch nog konden komen kijken. Dat ik voor RENT ook nog eens werd genomineerd voor een Musical Award, deed echt wat met me. Ik was op dat moment eigenlijk vergeten dat het nog kon, want de bekendmaking van de nominatie kwam een behoorlijke tijd nadat we RENT hadden opgevoerd. Door die nominatie stond ik ineens samen op een lijst met actrices als Annet Malherbe, naar wie ik enorm opkijk. De jury ziet naast RENT nog heel veel andere voorstellingen, maar ze kiezen mij samen met slechts twee anderen uit om te nomineren voor een Musical Award. Wauw! Op de avond zelf wilde ik natuurlijk winnen. Het zou gek zijn als dat niet zo was. Maar dat ik verloren heb, is wel minder erg; de nominatie op zich was al een enorme eer."

Maureen vs. Joanne
"Ik werd door Daniël Cohen gevraagd om voor RENT  te komen auditeren. In eerste instantie ging ik er eigenlijk van uit dat dat voor de rol van Maureen was, maar het bleek voor de rol van Joanne te zijn. Hoorde ik Daniël goed? Voor Joanne? Ik kende Joanne als een rol die meestal werd gespeeld door donkere actrices en ik vond mezelf qua type veel meer een Maureen. Ik begreep het niet en dat was eigenlijk heel kortzichtig van mezelf. Ik heb toen Ezra van Nassauw, de muzikaal leider, gebeld en hem de verwarring uitgelegd. Hij begreep dat, maar ik moest hem en Daniël erop vertrouwen dat zij een bepaald idee hadden bij mij als Joanne en dat dat in het geheel van de voorstelling zou gaan kloppen.
          Tijdens de auditie en het daaropvolgende repetitieproces bleek dat ook zo te zijn. Ik snapte nu precies waarom ze mij als Joanne zagen. In mijn hoofd was ik van tevoren te veel aan de slag gegaan met de rol van Joanne zoals ik haar kende van de film en eerdere uitvoeringen, terwijl in het script bijvoorbeeld nergens staat dat Joanne een donkere vrouw is. Sterker nog, het script vermeldt helemaal geen uiterlijke kenmerken. Ik ben me toen gaan verdiepen in de rol, puur zoals deze inhoudelijk is vormgegeven. Ook mijn donkere altstem paste perfect bij Joanne. Het klopte ineens allemaal! Het feit dat ik eerst in de war was, is natuurlijk eigenlijk niet goed. Dat is al snel in hokjes denken, terwijl deze keuze het levende bewijs is geweest dat het ook anders kan."

 

,,Ik had twee gouden eieren waar ik uit moest gaan kiezen.’’

 

CokeFrisChicks
"Na RENT had ik een rol gekregen in de musical Grease, maar tegelijkertijd kwam Universal Media met het CokeFrisChicks verhaal. Ik had op dat moment twee gouden eieren waar ik uit moest kiezen. Dat was echt een moeilijke keuze. Ik ben heel avontuurlijk ingesteld en daardoor vatbaar voor nieuwe dingen. Dit was zo’n spannende sprong waarvan ik nog niet wist hoe het zou uitpakken. Bij Grease kon ik het daarentegen veel beter van tevoren uittekenen. Je weet dat je gaat touren en je kent de meeste collega’s al. De rol vond ik echt te gek hoor, maar de uitdaging die CokeFrisChicks mij zou gaan bieden, was dat ook. Ik zou gaan leren filmen, monteren, interviewen en produceren, ofwel content creëren. Allemaal dingen die ik nog nooit had gedaan. En wanneer krijg je nou de kans om dat fulltime te mogen doen? Uit je comfort zone durven stappen en de uitdaging aangaan.
          Nog voor CokeFrisChicks was ik wel altijd al bezig met het maken van filmpjes. Samen met Celinde Schoenmaker heb ik daar best vaak over nagedacht. Celinde en ik hebben samen een YouTube-kanaal - dat nog steeds bestaat trouwens! Het heet Dirty Sneakers. Maar ook met Desi van Doeveren maakte ik al grappige filmpjes. Daar deden we dan verder niets mee, behalve het naar elkaar en andere vrienden sturen. Pas toen ik werd benaderd met de vraag of ik er ook over nadacht om een YouTube-kanaal te beginnen, ging het balletje rollen. Ze hadden Celinde en mij gezien in een videoclip van RASA en daar is Universal Media vervolgens weer bij terechtgekomen. Universal Media is het mediabureau van Coca-Cola en zat al een tijd met het idee van CokeFrisChicks. Daarbij lieten ze ons zien als het type ‘chicks’ dat ze in gedachten hadden. Coca Cola vroeg zich af of ze ons niet gewoon konden benaderen. Wij zijn toen opgespoord en ik werd gebeld door Universal Media of we langs wilden komen. Celinde woont in Londen, maar gelukkig had ik al snel Desi als ‘partner in crime’ en kregen we de kans om een video te maken. Toen heb ik in iMovie een filmpje gemonteerd op basis van beelden die Desi en ik ooit samen in Ibiza hadden gemaakt. Dat filmpje vonden ze fantastisch en we werden uitgenodigd op kantoor. Daar kwamen we voor de vraag te staan of we dit nieuwe avontuur samen met Universal en Coca-Cola aan wilden gaan."

Stalker
"Er komen bij het maken van de YouTube-video’s ook dingen kijken waar je in eerste instantie niet gelijk aan denkt. Het lokaliseren van de tiener die we willen verrassen bijvoorbeeld. Dat is echt lastiger dan je denkt. We scouten ze via Twitter, Instagram en de geplaatste reacties onder onze YouTube-video’s. Maar online gebruiken tieners heel vaak niet hun echte naam, maar namen als ‘fangirlxx13’. Kom er dan maar eens achter hoe ze echt heten, wie de ouders zijn, waar die ouders werken, etc. Ik ben dan soms een hele ochtend bezig met het bellen van iedereen met een bepaalde achternaam uit een bepaalde plaats. Dan ga ik letterlijk het telefoonboek af, tot ik de juiste heb gevonden. Best wel gek eigenlijk. Ik voel me soms net een soort hacker of stalker, maar dan op een legale manier, haha!
          De tieners die we verassen zijn soms ook echt verbaasd hoe we ze hebben kunnen vinden. Vaak geven ze zichzelf helemaal niet op of doen ze dat zonder dat ze het zelf weten. Puur door te reageren op een van onze video’s bijvoorbeeld. Of iemand die een tweet de wereld in stuurt als: “Hè shit! Mijn examen niet gehaald”. Dan zijn wij CokeFrisChicks ervoor om diegene een motviatieboost te geven, zodat hij of zij er weer tegenaan kan. Soms reageren de tieners ook heel gericht hoor, dat ze iets heel graag eens zouden willen doen bijvoorbeeld. Als dat dan leuk is, dan pikken we dat op en gaan we er wat mee doen."

 

,,Live voelen wat het publiek ergens van vindt is iets magisch.’’           

 

Rollercoaster
"We maken we als CokeFrisChicks zoveel waanzinnige dingen mee. Ik heb daar laatst ook echt even bij stilgestaan. Week na week doen we te gekke dingen. Ik heb zoveel mogen meemaken, maar eigenlijk maar weinig daarvan écht beleefd. Je bent nog maar net geland met je parachute nadat je uit een vliegtuig bent gesprongen en je denkt alweer aan de montage van diezelfde sprong. Zijn de juiste beelden geschoten? Had ik het juiste kader wel? En een week later drift ik alweer over het circuit van Zandvoort met een sportauto. We worden op bepaalde momenten geleefd door onszelf.
          Ik weet ook nog niet wat de toekomst ons gaat brengen. Desi en ik moeten samen gaan overleggen wat we gaan doen. Wij gaan sowieso samen door en verzinnen waarschijnlijk een vers format. Op een gegeven moment heb je alle thema’s wel behandeld en is er vernieuwing nodig. Ik weet nog niet welke kant het dan allemaal op moet gaan, maar dat is ook het leuke aan YouTube: je mag alles zelf verzinnen. Een ideale combinatie bestaat voor mij uit YouTube/Televisie en theaterprojecten. Dat ik ook blijf spelen in het theater staat vast. Live voelen wat het publiek ergens van vindt is iets magisch. Misschien is dat wel het beste gevoel wat er is!”

Volgende maand is het de beurt aan Martijn Vogel om middels een uitgebreid interview én een door jullie samengestelde Q&A aan de tand gevoeld te worden.