De Musical Awards – Een prijs met een wilde geschiedenis: de teloorgang en wederopstanding

De Amerikaanse Tony Awards mogen dan voor de 71e keer worden uitgereikt dit jaar, maar ook de Nederlandse Musical Awards zijn met de aankomende zestiende editie met recht een traditie te noemen. In de relatief korte tijd dat de prijs bestaat, hebben de awards hoogte- en dieptepunten gekend, maar altijd het doel gehad om mensen die bijzondere artistieke of creatieve prestaties hebben geleverd binnen het musicalgenre, te belonen. Een mooi doel, maar niet altijd zonder slag of stoot waar te maken.

In het eerste deel van dit tweeluik over de Musical Awards werd duidelijk hoe de traditie is ontstaan en hoe het heeft kunnen doorgroeien naar de gloriejaren van het Musical Awards Gala. Vandaag het tweede en afsluitende deel. Hoe is het Musical Awards Gala in een crisis beland en op welke manier is het succesvol teruggekeerd?

Het gala in crisis
Na de vier gloriejaren begon het tij te keren voor het Musical Awards Gala. 2011 werd een jaar van vele veranderingen. Allereerst had de AVRO, die zes jaar als uitzendomroep had gediend, geen plek meer in de programmering. Het gala ging zodoende terug naar de plek waar het ooit begon: RTL4. In een speciale uitzending van Life4You, vanuit het Amsterdamse DeLaMar Theater, praatten Carlo Boszhard en Irene Moors het awardsgala aan elkaar. Dit bleek echter geen succes. Prijzen werden al van tevoren in de foyers en gedurende de reclameblokken uitgereikt, er vonden tijdens de avond interviews plaats met gasten die weinig met het musicalgenre te maken hadden en een eerbetoon aan prijs-naamgever John Kraaijkamp sr., die eerder dat jaar was overleden, was een aanfluiting.

Als antwoord op deze nieuwe vorm trokken een aantal producenten, waaronder Albert Verlinde en Ruud de Graaf & Hans Cornelissen, zich terug. Voor een eventueel volgend gala besloten zij geen producties aan te dragen voor nominaties. Als gevolg hiervan vond er in 2012 voor het eerst sinds de oprichting geen Musical Awards Gala plaats. Grote en succesvolle producties uit het betreffende seizoen, zoals Wicked, Miss Saigon, Ramses en Next to Normal, liepen hierdoor nominaties en awards mis.


Ondertussen werd er hard gewerkt om een volgend gala te organiseren; met resultaat. Eind 2012 werd bekend dat de Stichting Musical Awards een nieuw bestuur kreeg en tevens werd er een geheel nieuwe jury samengesteld, onder leiding van Cornald Maas. Dit alles had veranderingen tot gevolg in de uiteindelijke nominaties voor het gala. Zo werd het aantal te vergeven awards bijvoorbeeld teruggeschroefd naar dertien, waarbij verschillende creatieve uitingen binnen dezelfde categorie gingen vallen. Waar regie en choreografie voorheen bijvoorbeeld twee aparte categorieën vormden, was dit vanaf 2013 niet meer het geval en werden deze twee samengevoegd. Daarnaast gaf de nieuwe jury vanaf dit jaar meer aandacht aan producenten die voorheen niet zo snel voor de prijzen in aanmerking kwamen, zoals muziektheatergezelschap Orkater en de familievoorstellingen van het RO Theater.

Terug van weggeweest
Op 25 november 2013 keerde het Musical Awards Gala terug. Inderdaad, zonder ‘John Kraaijkamp’ ervoor. Zijn naam werd enkel nog gekoppeld aan de prijs voor de beste mannelijke hoofdrolspeler in een grote musical. De vrouwelijke variant kreeg de naam van Conny Stuart als toevoeging. Uitgezonden werd het gala van 2013 nog niet. Toen echter bleek dat het de organisatie gelukt was een volwaardig gala te organiseren, was de AVROTROS geïnteresseerd om hierop volgende awardshows uit te gaan zenden.

Zo geschiedde. 2014 werd een overbruggingsjaar tussen het gala van november 2013 en het gala dat begin januari 2015 werd uitgezonden op televisie. Het Musical Awards Gala vond een nieuw thuis in het Beatrix Theater in Utrecht en Frits Sissing keerde terug als gastheer van de avond. Tijdens de twee edities die daar tot nu toe plaatsvonden, vierde origineel Nederlandse producties hoogtij. De grote winnaars van 2015, Moeder, Ik Wil Bij De Revue en De Kleine Blonde Dood, waren allebei van Nederlandse bodem en ook in 2016 was dit het geval met de meeste awards voor De Terugkeer van Hans & Grietje en De Zere Neus van Bergerac.

Zou deze trend zich dit jaar voortzetten? De kans is zeer zeker aanwezig. De Gelaarsde Poes van het RO Theater heeft met tien nominaties de meeste kans en Chez Brood van BOS Theaterproducties is met negen kansen ook goed vertegenwoordigd. Ciske de Rat (Stage Entertainment Nederland) haalt niet het record van de dertien nominaties uit 2008, maar heeft er alsnog zes binnengehaald. Tegenover al het oorspronkelijk Nederlands materiaal is Disney’s The Lion King van Stage Entertainment Nederland met slechts vier nominaties de grootste kanshebber van de import-musicals. De kans is dus erg groot dat de trend zich voortzet. Het definitieve antwoord wordt over een paar dagen duidelijk.