musical

Recensie: The Buddy Holly Story 'stukje muziekgeschiedenis'

rating 3.0 / 10

Datum:

De derde AVE productie van dit seizoen ging afgelopen zondag 3 februari in première: The Buddy Holly Story. Voor heel eventjes waande de Tilburgse Schouwburg zich even eind jaren ’50.

Buddy Holly was een in Texas geboren rock-‘n-roll-artiest. Een groot carrière nog voor zich, maar Buddy overleed op 22-jarige leeftijd bij een tragisch vliegtuigongeval in 1958. Z’n muzikale hits That’ll be the Day, Peggy Sue en Well allright leven echter tot de dag van vandaag nog voort. Al zullen weinigen zich beseffen dat ze van Buddy Holly zijn.

De voorstelling moet het hebben van dit stukje invloedrijke muziekgeschiedenis. De flinterdunne verhaallijn zal weinige bijblijven en het feit dat castleden meerdere rollen op zich nemen verduidelijkt het geheel niet. Maar goed, de achttien maanden van Buddy’s carrière zaten toch al niet vol plotwendingen. Bij vlagen wordt er eventjes gezocht naar een onderliggend thema, maar bijna net zo snel wordt dat alweer losgelaten.

De rol van Buddy Holly wordt vertolkt door Tim Akkerman. De voormalig leadzanger van Di-rect transformeert op overtuigende wijze in de Amerikaanse cultheld. De stem, de look, het gitaarspel, alles klopt. Bijgestaan door de komische Frans van Deursen zijn de weinig aanwezige spelscènes toch erg vermakelijk. De cast wordt compleet gemaakt met Alexandra Alphenaar, Joost Claes, Joy Wielkens en Gery Mendes.

Wie de komende tijd een bezoek brengt aan The Buddy Holly Story kan zich voorbereiden op een muzikaal avondje rock-‘n-roll, maar verwacht geen tranentrekkende scènes die je nog lang bij zullen blijven. Wél word je cursus muziekgeschiedenis bijgespijkerd.

Geschreven door: Dennis Piek | Musical.nl

Lees voor met webReader
Deel: